Estetään nuorten syrjäytyminen

Tuhannet Suomen nuoret jäävät vuosittain ilman koulutus-, harjoittelu- tai työpaikkaa. Pahimmillaan seurauksena on syrjäytymiskierre, jonka inhimillinen ja taloudellinen hinta on valtava. Siksi haluamme kehittää nuorisotakuuta edelleen ja varmistaa sen rahoituksen. Etsivä nuorisotyö on väline, jolla tavoitamme syrjäytymisuhan vaarassa olevat nuoret. Jokainen nuori ansaitsee tien opintoihin, harjoitteluun tai töihin. Vastuu tien auraamisesta on kunnilla. Suomen 100-vuotisjuhlien kunniaksi esitämme kaikille nuorille kesätyötä.

SDP:n ratkaisut syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ongelmiin:

• Jokaiselle toisen asteen suorittaneelle varmistetaan mahdollisuus jatkaa korkea-asteen opintoihin.
  • Vakiinnutetaan jokaiseen kuntaan etsivän nuorisotyön toimintamalli, etteivät nuoret tipahda koulutuksen ja työmarkkinoiden ulkopuolelle.
  • Nuorten yksinäisyyttä torjutaan aloittamalla Mitä sinulle kuuluu? -välittämiskampanja.
  • Turvataan jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuus harrastustoimintaan järjestämällä toimintaa kunnissa ja tukemalla järjestöjä. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus harrastamiseen ja harrastukseen.

Lue tositarina: Etsivä nuorisotyöntekijä ei koskaan sano nuorelle, että hän on menetetty tapaus ›